ápr 24, 2020

Film egy hosszú snittből

Axinya Gog rendezőnő legutóbbi munkája egy fantasztikus, öt órás film a monumentális és pompázatos szentpétervári Ermitázs Múzeumról. A felvétel egy hosszú snittből áll, amely során Gog és csapata körülbelül kilenc kilométert sétált Oroszország legnagyobb művészeti és kulturális intézményének 45 termén át.

Szerettünk volna többet megtudni erről a merész projektről, ezért beszélgettünk a rendezővel a felvétel megszervezéséről, illetve az iPhone 11 Próról és a Catch alkalmazásról.
Egy új megközelítés

Nem ez az első alkalom, hogy az Ermitázs központi szerepet tölt be a filmvásznon: 2001-ben Alekszandr Szokurov itt vette fel Az orosz bárka című filmjét. Tizenkilenc évvel később Gognak adódott lehetősége ezen a sokak által csodált helyszínen forgatni.

„Nemcsak a művészi gondolkodás korszakait szerettem volna megismerni, hanem a modernizmus hatását is az egyes korszakokra – meséli Gog. – Az, hogy a kultúra fejlődéséről egy iPhone-nal forgattunk filmet, szimbolikus: azt jelképezi, hogy mi is részei vagyunk a folyamatnak.”

Gog egy olyan napon forgatott, amikor a múzeum zárva volt, így képes volt megörökíteni az üres termekben honoló békét, és túrára invitálja a nézőt egy kevéssé ismert útvonalon.

Az, hogy a kultúra fejlődéséről egy iPhone-nal forgattunk filmet, szimbolikus.

Axinya Gog, rendező
Különleges dramaturgia

Az Ermitázs kétségtelenül Gog filmjének főszereplője, a dramaturgia pedig – Gog elmondása szerint – teremről teremre változik.

Sok mindenre oda kellett figyelniük ahhoz, hogy a forgatás napján minden összhangban legyen: többek között körülbelül 600 műalkotásra, Mujuice elektronikus zenész nyitószámára és egy megkoreografált polonéz táncbemutatóra.

„Egy hosszú snittből filmet forgatni különleges feladat – magyarázza Gog. – Ahogy a való életben, itt sem lehet visszamenni és újracsinálni.”
Készítette: Mujuice
Alkalmazások segítségével

Az előkészületek során Gog a Keynote-ot használta az erőforrások összegyűjtésére és a forgatókönyv vázlatának elkészítésére illusztrációkkal, fénybeállításokkal és a szereplőkkel.

A másik fontos eszköz a Catch volt: egy alkalmazás, amely lehetővé tette, hogy Gog távolról, az Apple Watchról adja meg az iPhone beállításait, például az expozíciót, az élességet és a színegyensúlyt. Az, hogy a Digital Crownnal pontosan módosítani lehet a paramétereket, azt jelenti, hogy mindezt aztán bármilyen biztonságimásolat-eszközön meg lehet ismételni.

Annak a lehetősége, hogy a beállításokat mozgás közben módosíthatták, nélkülözhetetlen volt ahhoz, hogy a csapatnak ne kelljen elölről kezdenie a forgatást. Egyúttal ennek köszönhető, hogy minden jelenet, különösen Kirill Richter neoklasszikus művész fél órás záróelőadása igazán páratlan.

A Catchcsel pontosabb felvételeket sikerült készítenünk rosszabbul megvilágított környezetben is.

Nikolay Pigarev, a Catch fejlesztője

Ahogy Nikolay Pigarev, a Catch fejlesztője fogalmazott: „Pontosabb felvételeket sikerült készítenünk rosszabbul megvilágított környezetben is. Az, hogy az iPhone kamerája anélkül kezelhető, hogy hozzá kellene érni a kijelzőhöz, minden filmforgatással foglalkozó csapatnak nagy segítség: így ugyanis kesztyűben, a hidegben, sőt akár esőben is haladhat a munka.”

A jövőre nézve új funkció várható az alkalmazásban, ami lehetővé teszi, hogy egy Apple Watchról több iPhone-t is kezelni lehessen a még nagyobb alkotói szabadságért.

More Details